Friday 15 March 2013

TEORI PERKEMBANGAN SIGMUND FREUD



     Sigmund Freud dilahirkan pada tahun 1856 di Chechoslovakia. Beliau seorang doktor perubatan tetapi minat beliau mendalam dalam bidang psikologi dan psikiatri. Menurut Freud personaliti manusia terdiri daripada tiga bahagian iaitu Id, Ego dan Superego.

  • Id ialah personaliti tidak sedar yang menekankan kepuasan serta-merta tetapi inginkan keseronokan ketahap maksima. Id adalah tempat menyimpan segala keinginan manusia dan ia didorong oleh tenaga labido (seks) yang mengandungi desakan asas.
  • Ego ialah bahagian personaliti yang logis serta teratur. Ego mengawal Id supaya tidak mengawal norma-norma hidup.
  • Superego pula ialah bahagian personaliti yang bermoral. Superego berkembang secara beransur-ansur sejak kanak-kanak ketika berinteraksi dengan ibu bapa atau gurunya. Superego akan menghantar maklumat kepada Ego dan Ego akan menghantar maklumat kepada Id.

Menurut Freud lagi, setiap kanak-kanak berkembang melalui lima peringkat iaitu :

1. Peringkat Oral (0-1 tahun)
Kanak-kanak memerlukan kasih sayang dan kepuasan daripada ibu bapa daripada aktiviti menghisap (sebelum usia 18 buan) dan menggigit (selepas 18 bulan). Personaliti akan terbentuk daripada pengalaman. Bagi kanak-kanak yang tidak puas menggigit dan menghisap, akan membentuk personaliti agresif, suka mengejek orang apabila besar.

2. Peringkat Anal atau dubur (1-3 tahun) - walaubagaimanapun ada yang mengeatakan peringkat anal bermula dari 2-4 tahun.
Kanak-kanak telah bersedia dan mengawal fungsi biologi seperti membuang air. Kepuasan bukan lagi melalui pembuang najis. Kanak-kanak akan memberi perhatian lebih terhadap kawalan buang air kecil dan besar supaya diteria dan dikasih oleh ibu bapa.

3. Peringkat Falik atau kubul (3-6 tahun)
Pada peringka ini kanak-kanak selalu memegang organ kejantinaan untuk mendapatkan kepuasan. Kanak-kanak telah mula mempunyai perasaan terhadap ibu bapa sendiri. Bagi kanak-kanak lelaki adalah terhadap ibu sendiri dan mudah berlaku konflik Oedipus sementara kanak-kanak perempuan berlaku konflik Elektra. Oleh itu, ibu bapa mesti memainkan peranan penting dalam mengawal dan memenuhi perasaan supaya konflik tidak berlaku.

4. Peringkat Latensi (6-12 tahun)
Pada peringkt ini, kasih sayang dan keberahian telah bertukar kepada rakan sebaya. Kanak-kanak yang berjaya mengatasi dan mengawal perasaan ini boleh menjadi orang yang baik.

5. Peringkat Genital (12 tahun dan ke atas)
Perigkat ini dikatakan awal remaja, mereka mula menaruh minat terhadap rakan sebaya berlainan jantina. Menurut Freud, tenaga seks (labido) akan mendorong individu menaruh minat terhadap individu di luar keluarga mereka.

0 comments:

Post a Comment